UMELECKÁ ŠKOLA HROU - TVORIVOSŤOU K UMENIU

Vzdelávací systém

Stupeň vzdelania   ISCED 1 B - ISCED 2 B

Dľžka štúdia         ISCED 1 B - prvý stupeň, prvá časť - najviac štyri roky

                              ISCED 2 B - prvý stupeň, druhá časť - najviac päť rokov

Vyučovací jazyk    slovenský

Študijná forma       denná

Druh školy             štátna

Predkladateľ:        Základná umelecká škola

Adresa             Koháryho námestie č. 8, 986 01 Fiľakovo

                         IČO 37 833 651

Riaditeľ školy     PhDr. Zoran Ardamica PhD.

Koordinátor pre tvorbu ŠVP       Mgr. Anton Oláh, Róbert Kobela,

                                                      Mgr. K. Gášpárová, G. Jakab

Kontakt      047/43 819 26

                   0905/279 385

                   zusfilakovo.sk

                   zusfilakovo@gmail.com                  

Zriaďovateľ:

Názov              Mesto Fiľakovo

Adresa             Radničná 25, 986 01 Fiľakovo

Kontakty

Platnosť dokumentu od 30. 08. 2013

                                                       

                                                            Podpis riaditeľa

 

 

OBSAH

1) názov vzdelávacieho programu

2) vymedzenie vlastných cieľov a poslania výchovy a vzdelávania

3) stupeň vzdelania, ktorý sa dosiahne absolvovaním školského vzdelávacieho programu alebo jeho ucelenej časti

4) vlastné zameranie školy

5) dĺžka štúdia a formy výchovy a vzdelávania

6) vyučovací jazyk podľa § 12

7) spôsob, podmienky ukončovania výchovy a vzdelávania a vydávanie dokladu o získanom vzdelaní

               

8) personálne zabezpečenie

9) materiálno-technické a priestorové podmienky

10) podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri výchove a vzdelávaní

11) vnútorný systém kontroly a hodnotenia detí a žiakov

12) vnútorný systém kontroly a hodnotenia zamestnancov školy

13) požiadavky na kontinuálne vzdelávanie pedagogických a odborných zamestnancov

14) učebné osnovy

15) učebný plán

 

 1) názov vzdelávacieho programu

UMELECKÁ ŠKOLA HROU - TVORIVOSŤOU K UMENIU

Štátny vzdelávací program (ŠVP) základných umeleckých škôl (ZUŠ) je podľa nového školského zákona hierarchicky najvyšší cieľovo programový projekt vzdelania, od ktorého sa odvíjajú školské vzdelávacie programy hudobného odboru, výtvarného odboru, tanečného odboru a literárno-dramatického odboru ZUŠ. Predstavuje prvú, rámcovú úroveň dvojúrovňového participatívneho modelu riadenia škôl.

Systém starostlivosti o talenty je v SR v rámci škôl rôznych stupňov, na ktorých je venovaná osobitná starostlivosť každému žiakovi, jeho zameraniu a individuálnym schopnostiam a kde vzdelávací proces je charakterizovaný vysokým stupňom individuálnej starostlivosti. Umožňujú to najmä variabilné študijné programy a alternatívne metódy práce. Tento výchovný princíp sa uplatňuje na všetkých stupňoch a typoch umeleckých škôl, kde najvýznamnejším spoločným cieľom je výchova žiaka ako samostatnej osobnosti, čo podporuje aj horizontálna a vertikálna prepojenosť umeleckých škôl.

Umelecké školstvo na Slovensku predstavuje ucelenú sústavu výchovy a vzdelania, ktorá poskytuje mladej generácii možnosť rozvíjať svoje nadanie v niektorej z tvorivých disciplín. Jednotlivé zložky tejto sústavy a ich výstupy sú uspôsobené tak, že umožňujú žiakovi pokračovať v umeleckej príprave na vyššom stupni a postupne sa kvalifikovať pre profesionálny výkon niektorého umeleckého povolania. Hlavným cieľom umeleckého školstva je výchova umením (formovanie osobnosti), k umeniu (rozvoj schopnosti tvoriť a prijímať umenie) a pre umenie (príprava na profesionálnu umeleckú činnosť). Základné umelecké školy pôsobia na najširšej základni a v systéme umeleckého vzdelávania predstavujú základný článok. Svojím hudobným, výtvarným, tanečným a literárno-dramatickým odborom predstavujú školu, ktorá sa venuje špecializovanej odbornej výchove žiakov so zvýšeným záujmom a predpokladmi pre umeleckú tvorbu.

Základná umelecká škola poskytuje základné umelecké vzdelanie podľa § 17 Školského zákona o výchove a vzdelávaní (ďalej len §...), pripravuje na štúdium odborov vzdelávania umeleckého vzdelávania v stredných školách a v konzervatóriách, pripravuje aj na štúdium na vysokých školách s pedagogickým alebo umeleckým zameraním.

 

 2) vymedzenie vlastných cieľov a poslania výchovy a vzdelávania

Ciele primárneho vzdelávania

Naša základná umelecká škola svojimi špeciálnymi vzdelávacími a kultúrno-výchovnými cieľmi, obsahom a organizáciou vzdelávania v značnej miere spĺňa požadované atribúty školy s významným kultúrno-výchovným poslaním. ZUŠ vytvára podmienky pre aktívnu umeleckú činnosť žiakov základných a stredných škôl v čase mimo vyučovania v popoludňajších hodinách, ich náplň sa tak stáva významnou a zmysluplnou súčasťou programu výchovy a vzdelávania a účinným nástrojom úsilia proti negatívnym prejavom správania, drogovej závislosti a kriminalite.

V ontogenetickom vývoji jedinca existujú obdobia, v ktorých sú vytvorené najvhodnejšie podmienky na formovanie určitých vlastností osobnosti. Potreba koordinovať formovanie určitých vlastností a postojov osobnosti počas psychického a somatického vývoja jedinca je vedecky podložená. Jej uplatňovanie je obzvlášť dôležité pri rozvíjaní schopností a najmä zručností a návykov, ktoré sú predmetom umeleckého vzdelávania. Práve tieto procesy, vyžadujúce si rovnomerný rozvoj a koordináciu viacerých zložiek osobnosti a zosúladenie činnosti viacerých systémov, možno úspešne rozvíjať spravidla v období mladšieho a staršieho školského veku.

V postpubertálnom období a v období adolescencie ich už spravidla nie je možné efektívne rozvíjať. Vyššie uvedené je potrebné chápať v súvislosti so špecifikami výchovy a vzdelávania v jednotlivých umeleckých odboroch. Preto aj odporúčaný vek na prijatie do základnej umeleckej školy je uvedený v platných učebných plánoch pre ZUŠ podľa jednotlivých umeleckých odborov. Z toho vyplýva opodstatnenosť, v mnohých prípadoch nevyhnutnosť, začať umelecké vzdelávanie v mladšom školskom, prípadne už v predškolskom veku dieťaťa. Učebné plány to umožňujú.

Z vyššie uvedeného jednoznačne vyplývajú nasledovné ciele:

• rozvíjať kreatívne myslenie,

• rozvíjať emočnú inteligenciu,

• pestovať zmysel pre dobro a krásu,

• budovať v dieťati hodnotový systém a obranyschopnosť voči tlaku reklamy, gýču, preferencii

materiálnych hodnôt a pod.,

• usmerňovať dieťa k vyšším duchovným hodnotám,

• prispôsobovať sa potrebám konkrétnych oblastí, zohľadňovať nové trendy vo vývoji umení,

• viac sa venovať vývoju vkusovej orientácie detí,

• úzka spoluprácu ZUŠ nielen so základnými školami v mieste pôsobenia, ale i s obcou, kultúrnymi centrami či umeleckými súbormi v mieste školy a pod.,

• sústavne vzdelávať a rozširovať obzor žiakov - nielen ich odbornej umeleckej úrovni, ale i v oblasti komunikačno-ľudskej,

• využívať systém projektového vyučovania realizovať dvojakým spôsobom:

- formou vytvárania integratívnych hudobno-scénických a výtvarných projektov rôznych typov (vyžaduje medziodborovú spoluprácu v rámci školy, prípadne i zaangažovanie profesionálnych umelcov z umeleckých súborov, pôsobiacich v mieste školy )

- analytickým spôsobom v rámci teoretických predmetov

Integrovať IKT do vyučovania

- žiaci majú získavať nové IKT kompetencie,

- využívanie IKT kompetencií vo všetkých predmetoch,

- zmena vyučovacieho procesu na využívanie IKT - zmodernizovať obsah predmetov s integráciou IKT vo vyučovaní.

• Tvorba edukačného softvéru a obsahu v digitálnej forme

- podporiť a zabezpečiť pravidelný systém tvorby edukačného softvéru,

- príprava digitálnych učebných materiálov, digitálnych prameňov a iných učebných pomôcok,

- pripraviť e-learningovú podobu učebných textov a materiálov tak, aby tieto zabezpečili doplnkovú formu vyučovania s podporou IKT,

• Využitie IKT na spoluprácu medzi školami

- zakladanie regionálnych vzdelávacích sietí.

 Ľudia

• zabezpečiť IKT kompetencie pre učiteľov

• systém kontinuálneho vzdelávania učiteľov v oblasti IKT

• finančne ohodnotiť učiteľa s IKT kompetenciami a prepojiť na kariérny rast

• zabezpečiť prípravu a posudzovanie edukačného softvéru a elektronických materiálov.

 Infraštruktúra

• zabezpečiť prístup k IKT pre žiaka a učiteľa

• IKT učebne, každý žiak musí mať prístup k jednému počítaču,

• videoprojektory, interaktívne tabule,

• špecifický multimediálny hardvér, tlačiarne, skenery, videokamery, digitálne fotoaparáty.

• IKT pre učiteľov

• zabezpečiť prístup k sieti - prístup do internetu zo všetkých počítačov školy,

• vysokorýchlostný internet, bezdrôtové pripojenie wifi,

• IKT vo vyučovacom procese a mimo vyučovania

• vlastná vvebová stránka školy,

• národný a regionálne e-portály so zdrojmi edukačných materiálov pre školy.

• zabezpečiť udržiavanie počítačov, chodu siete a jej bezpečnosť

 Špecifiká IKT pre všetky študijné odbory:

výtvarný

• počítačová grafika,

• spracovanie fotografií, výtvarných diel,

• počítačová animácia,

• práca s 3D modelmi,

• dizajn, tvorba prezentácií,

• encyklopédie výtvarných diel, galérií, múzeí, hudobný

hudobný

• elektronické hudobné nástroje, digitálne spracovanie hudby,

• špecifický hardvér,

• digitálne formáty zvukových nahrávok,

• komponovanie a ďalšie spracovanie materiálu,

• digitálne zdroje umeleckých diel,

• edukačné hudobné programy,

 Profil žiaka

Po ukončení primárneho umeleckého vzdelania ZUŠ má žiak osvojené základy hudobnej a výtvarnej prvotnej kultúrnej gramotnosti. Získa základy pre osvojenie účinných techník (celoživotného) učenia sa a pre rozvíjanie spôsobilostí. Váži si seba aj druhých ľudí, je spôsobilý ústretovo komunikovať a spolupracovať, je vnímavý k potrebám iných. Získal základy používania odborného jazyka a komunikácie v oblasti hudby a výtvarného umenia.

Úroveň rozvinutosti kľúčových spôsobilostí, ktoré žiaci dosiahnu na konci programu primárneho umeleckého vzdelania, nie je ukončená. Vytvára len bázu pre následné stupne vzdelania, pre celoživotné učenie sa, pre zapojenie sa do pracovného procesu. Rozvíjaním kľúčových spôsobilostí v životnom kontexte obsahu predmetov je tvorený model absolventa programu primárneho stupňa umeleckého vzdelania.

Absolvent primárneho umeleckého vzdelania má osvojené tieto kľúčové spôsobilosti:

(a) sociálno-komunikačné spôsobilosti

- vyjadruje sa súvislé, výstižne a kultivovane písomnou aj ústnou formou primeranou primárnemu stupňu vzdelávania,

- dokáže určitý čas sústredene pracovať, náležité reagovať,

- uplatňuje ústretovú komunikáciu pre vytváranie dobrých vzťahov so spolužiakmi, učiteľmi, rodičmi a s ďalšími ľuďmi, s ktorými prichádza do kontaktu,

- rozumie rôznym typom doterajších textov a bežne používaným prejavom neverbálnej komunikácie a dokáže na ne adekvátne reagovať a vyjadriť svoj názor,

- na základnej úrovni využíva technické prostriedky medzi osobnej komunikácie,

- rešpektuje kultúrnu rozmanitosť a preukazuje záujem o primeranú formu medzikultúrnej komunikácie,

(b) spôsobilosti v oblasti informačnej a komunikačnej technológie

- dokáže sa vyjadrovať na úrovni základnej kultúrnej gramotnosti prostredníctvom umeleckých a iných vyjadrovacích prostriedkov,

- rozvíja schopnosť tvoriť a prijímať umenie,

- dokáže pomenovať druhy umenia a ich hlavné nástroje a vyjadrovacie prostriedky (na úrovni primárneho vzdelávania),

- uvedomuje si význam umenia a kultúrnej komunikácie vo svojom živote,

- cení si a rešpektuje kultúrno-historické dedičstvo a ľudové tradície,

- rešpektuje vkus iných ľudí a primerane veku dokáže vyjadriť svoj názor a vkusový postoj,

- tvorba prezentácií,

- encyklopédie hudobných a výtvarných diel, galérií, múzeí,

(c) spôsobilosť učiť sa

- získava schopnosť sebareflexie pri poznávaní a získavaní nových poznatkov,

- na základe poskytovaných možností uplatňuje základy rôznych techník učenia sa

- efektívne si osvojuje poznatky a študijné návyky,

- vyberá a hodnotí získané informácie, spracováva ich a využíva vo svojom učenia v iných činnostiach,

- zlepšuje svoju vytrvalosť a iniciatívu, hodnotí svoj pokrok, akceptuje spätnú väzbu a uvedomuje si svoje rozvojové možnosti,

(e) spôsobilosť riešiť problémy

- vníma a sleduje problémové situácie v škole a vo svojom najbližšom okolí, vie rozoznať ozajstný problém, premýšľa o jeho príčinách a navrhne riešenie podľa svojich vedomostí a skúseností z danej oblasti,

- pri riešení problémov hľadá a využíva rôzne informácie, skúša viaceré možnosti riešenia problému, overuje správnosť riešenia a osvedčené postupy aplikuje pri podobných alebo nových problémoch,

- pokúša sa problémy a konflikty vo vzťahoch riešiť primeraným (chápavým a spolupracujúcim) spôsobom,

(f) osobné, sociálne a občianske spôsobilosti

- vytvára si pozitívny sebaobraz, ktorý podporuje žiacku sebadôveru a sebarozvoj,

- uvedomuje si vlastné potreby a aktívne využíva svoje možnosti,

- uvedomuje si svoje silné a slabé stránky ako svoje tvorivé rozvojové možnosti,

- sústreďuje sa na kvalitu a vhodnosť svojho výberu voľných činností, aktívne si chráni svoje fyzické a duševné zdravie,

- kontroluje vlastné konanie (vrátane násilných a sebazničujúcich modelov konania) a vie odhadnúť dôsledky svojich rozhodnutí a činov,

- uvedomuje si svoje práva a povinnosti a aktívne ich realizuje,

- účinne spolupracuje v skupine, podieľa sa na vytváraní triednych, skupinových a celoškolských pravidiel, je zodpovedný a dodržiava dohody, ochotne prijíma nové nápady, prípadne sám prichádza s novými nápadmi a postupmi, diskutuje o nich, prispieva k spoločnej práci,

- podieľa sa na vytváraní podporujúcej a motivujúcej sociálno-emočnej klímy v triede a dobrých medziľudských vzťahov,

(g) spôsobilosť vnímať a chápať kultúru a vyjadrovať sa nástrojmi kultúry

- dokáže sa vyjadrovať na úrovni základnej kultúrnej gramotnosti prostredníctvom umeleckých a iných vyjadrovacích prostriedkov,

- rozvíja schopnosť tvoriť a prijímať umenie,

- dokáže pomenovať druhy umenia a ich hlavné nástroje a vyjadrovacie prostriedky (na úrovni primárneho vzdelávania), uvedomuje si význam umenia a kultúrnej komunikácie vo svojom živote,

- cení si a rešpektuje kultúrno-historické dedičstvo a ľudové tradície,

- rešpektuje vkus iných ľudí a primerane veku dokáže vyjadriť svoj názor a vkusový postoj,

- pozná základné pravidlá, normy a zvyky súvisiace s úpravou zovňajšku človeka,

- pozná pravidlá spoločenského kontaktu (etiketu),

- správa sa kultúrne, kultivovane, primerane okolnostiam, situáciám, sociálnym pozíciám a rolovým funkciám,

- je tolerantný a empatický k prejavom iných kultúr.

Kompetencie (zručnosti, vedomosti, postoje)

Po ukončení primárneho umeleckého vzdelania majú žiaci schopnosť logicky uvažovať, ovládajú základy hudobnej a výtvarnej štruktúry, základnú hudobnú a výtvarnú abecedu, terminológiu a gramotnosť podľa učebných osnov, sú schopní verbálne vyjadriť svoje pocity a postrehy vzťahu výrazových prostriedkov hudby a výtvarného umenia a ich účinku na seba a na diváka, poslucháča.

Sú oboznámení so základnými okruhmi sociálnej funkcie hudby a výtvarného umenia, slovenskou ľudovou tradíciou (jej zvykoslovím) ako aj tradíciou ostatných národností žijúcich na Slovensku.

Ovládajú techniku umeleckej tvorby (alebo interpretácie) na vekovo primeranej úrovni v súlade s učebnými osnovami a individuálnymi dispozíciami žiakov.

 

3) stupeň vzdelania, ktorý sa dosiahne absolvovaním školského vzdelávacieho programu alebo jeho ucelenej časti

Základné umelecké vzdelanie získa žiak úspešným absolvovaním vzdelávacieho programu odboru vzdelávania v základnej umeleckej škole. Základné umelecké vzdelanie sa člení na

a) primárne umelecké vzdelanie, ktoré získa žiak úspešným absolvovaním posledného ročníka vzdelávacieho programu pre prvú časť prvého stupňa základného štúdia základnej umeleckej školy; dokladom o získanom stupni vzdelania je vysvedčenie s doložkou,

b) nižšie sekundárne umelecké vzdelanie, ktoré získa žiak úspešným absolvovaním posledného ročníka vzdelávacieho programu pre druhú časť prvého stupňa základného štúdia základnej umeleckej školy; dokladom o získanom stupni vzdelania je vysvedčenie s doložkou.

 

4) vlastné zameranie školy

VŠETKY ODBORY

- v spolupráci s MŠ v predstihu vytipovať talentovaných žiakov

- neustále zvyšovať kvalitu výuky v individuálnom i kolektívnom vyučovaní

- zabezpečiť dostatok vhodnej a aktuálnej študijnej literatúry

- prísne individuálny prístup k žiakom a upravenie učebnej látky v rozsahu povolenom učebnými plánmi a osnovami podľa schváleného ŠVP (30 %)

- talentovaným žiakom ponúknuť možnosť rozšíreného štúdia predmetov

- u talentovaných žiakov s predpokladom ďalšieho štúdia na umeleckých školách včas upraviť učebné plány s ohľadom na úspešnosť pri talentových skúškach

- motivovať žiakov k vyšším a lepším výkonom možnosťou reprezentácie seba i školy na verejných kultúrnych vystúpeniach a súťažiach

- pri vyučovaní kolektívnom i individuálnom klásť dôraz na citovú a výchovnú stránku, zabezpečiť pri výuke priateľskú, tvorivú atmosféru

- zohľadňovať špecifické požiadavky rodičov a žiakov, pri tvorbe rozvrhu hodín individuálne riešiť dochádzajúcich žiakov zo vzdialených obcí

- vytvárať podmienky na rozvoj mimoriadne nadaných žiakov prostredníctvom ich zapájania do súťaží regionálnych, celoslovenských a medzinárodných

- v súlade s platným ŠVP a ŠkVP rozširovať možnosti využitia IKT pri výuke v oboch odboroch

- zabezpečovať aktívnu ochranu detí pred sociálno-patologickými javmi

HUDOBNÝ ODBOR

- rozšíriť počet žiakov, ktorí majú záujem o štúdium hry na keyboarde

- kvôli reprezentácii školy navonok na rôznych kultúrnych a spoločenských podujatiach založiť na škole aspoň jedno orchestrálne teleso z talentovaných žiakov - rôzne nástroje

- rozšíriť ponuku študijných predmetov

- skvalitniť prácu PK klavír s dôrazom na obsah vyučovania

- zvýšiť efektivitu vyučovania

- sústavne zlepšovať vedomosti a zručnosti žiakov

- sústavne analyzovať úroveň zručností talentovaných žiakov s dôrazom na ich prípravu a zapájanie sa do celoslovenských súťaží a prehliadok v individuálnej hre na nástrojoch

- rozbor propozícií celoslovenských hudob. súťaží, analýza požadovaných zručností v týchto súťažiach a včasné zabezpečenie notových materiálov a vlastnej prípravy vytipovaných žiakov

- v súvislosti s modernizáciou výuky zaraďovať do repertoáru žiakov skladby ľahších žánrov, populárnych skladieb a tým sa prispôsobiť viac požiadávkam žiakov, rodičov i širšej verejnosti pri verejných vystúpeniach a zároveň zvýšenie motivácie u žiakov

- rozšíriť repertoár hry žiakov o všetky štýlové obdobia a moderné smery

- v nadväznosti na predch. bod vzdelávanie sa pedagógov, zabezp. vhodného notového materiálu a inovácia metodiky výuky nástrojovej hry

- každoročná organizácia koncoročných verejných triednych koncertov - sebarealizácia žiakov, súťaživosť, sebavedomie

- organizovať žiacke verejné koncerty v spolupráci s kultúrnymi a školskými zariadeniami z okolitých obcí

- zatraktívniť organizačnú štruktúru žiackych koncertov - nie podľa veku, ale formou deja, konkr. časového zamerania, tematiky a pod. (barok, hudba kontinentov a pod.)

- zvýšiť záujem vyuč. predmetu klavír o hru na keyboarde, zvládnutie metodiky výuky na tomto predmete vzhľadom na neustále sa zvyšujúci počet záujemcov o tento predmet

- v predmete hudobná náuka (HN) rozvíjať vhodnými metódami (Kodály a iné) intonačné a spevácke schopnosti a zručnosti žiakov

- spájať výuku HN s vyučovaním hudobného nástroja - medzipredmetové vzťahy

- viesť žiakov k inovatívnym zdrojom nadobúdania informácií (didakt. a multimed. technika, medzipredmetové vzťahy a pod.)

- zapájanie žiakov do celoslovenských súťaží žiakov v oblasti HN

VÝTVARNÝ ODBOR

- zvyšovať počet žiakov prípravného štúdia - t.j. žiakov materských škôl

- u talentovaných žiakov s predpokladom ďalšieho štúdia na umeleckých školách včas upraviť učebné plány s ohľadom na úspešnosť pri talentových skúškach

- spolupracovať s inými ZUŠ - VO v regióne a rozširovať okruh využívaných výtvarných techník

- cieľavedome využívať nové technické možnosti - počítačová grafika, animácia

- neustále zvyšovať vedomosti a zručnosti žiakov výtvarného odboru

- zkvalitniť hodnotenie a sebahodnotenie žiakov na každej vyuč. hodine

- pravidelná osobná účasť pedagógov VO na vyšších kolách výtv. súťaží - konfrontácia a inovovanie výtv. techník a metod. postupov

- aspoň raz ročne účasť na celoslovenských seminároch a tvorivých dielňach pre vyuč. VO

- spolupráca so strednými školami umeleckého zamerania, účasť na „dňoch otvorených dverí“ s dôrazom na kritériá prijímania našich žiakov na tieto školy

- v spolupráci so sponzormi, Radou rodičov pri ZUŠ Fiľakovo a rodičmi i naďalej zabezpečovať výtvarný materiál pre výuku vo výtvarnom odbore

- naďalej sa aktívne zúčastňovať okresných, celoslovenských a medzinárodných súťaží detskej výtvarnej tvorby

- naďalej úzko spolupracovať s kult. inštitúciami v meste a okolí (MsÚ, MsKS, DMS a pod.) formou spoluorganizovania výstav a realizovať pre ne so žiakmi výtvarné materiály a artefakty

 

5) dĺžka štúdia a formy výchovy a vzdelávania

Prípravné štúdium najviac 2 roky predškolské deti /MŠ/

Základné štúdium  Prvý stupeň prvá časť najviac 4 roky žiaci 1. - 4. roč. ZŠ

                               Prvý stupeň druhá časť najviac 5 rokov žiaci 5. - 9. roč. ZŠ

                               Druhý stupeň najviac 4 roky študenti SŠ

Prípravné štúdium ZUŠ

Prípravné štúdium má najviac dva ročníky. Je určené pre žiakov prvého stupňa základnej školy a pre talentované deti v predškolskom veku na intenzívne diagnostikovanie umeleckých schopností dieťaťa a jeho následné zaradenie do príslušného umeleckého odboru. Pre žiakov, ktorí nenavštevovali prvý stupeň základného štúdia v literárno-dramatickom odbore, možno zriadiť jednoročné prípravné štúdium na druhom stupni.

Výchovno-vzdelávací proces vychádza prevažne zo spontánnych a hrových činností dieťaťa, ktoré vychádzajú z automotivačnej hravosti a z detskej naratívnosti. Je dôležité venovať pozornosť psychologickým faktorom - prirodzenej túžbe dieťaťa po tvorivosti, hre a improvizácii - prebudiť vnímavosť, predstavivosť a následne formovať návyky. Hravý spôsob výučby zefektívňuje prácu, udržuje záujem dieťaťa a rozvíja jeho fantáziu. Dôležitá je atraktívnosť tém a objavnosť.

Prvá časť prvého stupňa základného štúdia

- primárne umelecké vzdelanie - ISCED 1 B

Druhá časť prvého stupňa základného štúdia

- nižšie sekundárne umelecké vzdelanie - ISCED 2 B

1) Základné štúdium sa člení na prvý stupeň, ktorý nadväzuje na prípravné štúdium a na druhý stupeň, ktorý nadväzuje na prvý stupeň základného štúdia. Štúdium na prvom stupni má najviac deväť ročníkov a na druhom stupni má najviac štyri ročníky. Je určené pre žiakov, ktorí preukázali požadovanú úroveň umeleckých schopností, zručností a návykov umožňujúci ich ďalší úspešný rozvoj v príslušnom umeleckom odbore.

2) Prvý stupeň základného štúdia sa člení na prvú časť, ktorá má najviac štyri ročníky a na druhú časť, ktorá má najviac päť ročníkov. Úspešným absolvovaním posledného ročníka prvej časti prvého stupňa základného štúdia získa žiak primárne umelecké vzdelanie. Úspešným absolvovaním posledného ročníka druhej časti prvého stupňa základného štúdia získa žiak nižšie sekundárne umelecké vzdelanie.

3) Zaradenie žiaka do rozšíreného štúdia navrhuje triedny učiteľ. Návrh predkladá riaditeľovi školy do 31. marca školského roka, ktorý predchádza školskému roku, v ktorom má byť žiak zaradený do rozšíreného štúdia.

Ťažisko výučby spočíva v zapojení poznávacieho procesu (v zmysle racionálnom i mimoracionálnom) do vzťahu s tvorením.

Vyučovanie prebieha dvomi formami:

- individuálne štúdium /hra na nástroji v hudobnom odbore/

- skupinové vyučovanie /výtvarný odbor, hudobná náuka, komorná a súborová hra

v hudobnom odbore/

 

6) vyučovací jazyk podľa § 12

slovenský jazyk

 

7) spôsob, podmienky ukončovania výchovy a vzdelávania a vydávanie dokladu o získanom vzdelaní

(1) Základná umelecká škola organizuje prípravné štúdium, základné štúdium, štúdium s rozšíreným počtom vyučovacích hodín, skrátené štúdium a štúdium pre dospelých.

(2) Prípravné štúdium má najviac dva ročníky. Je určené pre žiakov prvého stupňa základnej školy a pre nadané deti vo veku pred plnením povinnej školskej dochádzky.

(3) Základné štúdium sa člení na dva stupne.

- Prvý stupeň má najviac deväť ročníkov

- Druhý stupeň má najviac štyri ročníky; pre žiakov, ktorí nenavštevovali prvý stupeň základného štúdia, možno zriadiť jednoročné prípravné štúdium.

(4) Rozšírené štúdium je určené žiakom, ktorí v základnom štúdiu preukážu mimoriadne nadanie a vynikajúce študijné výsledky.

(5) V skrátenom štúdiu sa žiaci pripravujú na štúdium na stredných školách, konzervatóriách a vysokých školách pedagogického alebo umeleckého zamerania.

(6) Štúdium pre dospelých má najviac štyri ročníky.

(7) Vyučovanie je individuálne a skupinové. Počty žiakov v jednotlivých vyučovacích predmetoch určujú učebné plány.

(8) Riaditeľ základnej umeleckej školy môže prerušiť štúdium žiakovi na jeho žiadosť alebo na žiadosť jeho zákonného zástupcu.

Ukončovanie štúdia

[1) Prvá časť prvého stupňa základného štúdia, druhá časť prvého stupňa základného štúdia, druhý stupeň základného štúdia a štúdium pre dospelých sa ukončujú záverečnou skúškou.

(2) Ak žiak alebo zákonný zástupca žiaka neuhrádza čiastočnú úhradu nákladov, možno štúdium ukončiť len k 31. januáru alebo k 30. júnu.

Vysvedčenie

(1) Triedny učiteľ vyplní žiakom základného štúdia a štúdia pre dospelých vysvedčenie na predpísanom tlačive schválenom ministerstvom školstva. Škola ho vydá žiakovi na konci prvého polroka na určitý čas a natrvalo na konci školského roka. Záverečné vysvedčenie škola vydá po ukončení prvej časti prvého stupňa základného štúdia, druhej časti prvého stupňa základného štúdia, druhého stupňa základného štúdia. ako aj po ukončení štúdia pre dospelých.

Na záverečnom vysvedčení žiaka, ktorý úspešne absolvoval prvú časť prvého stupňa základného štúdia, sa uvedie doložka „Žiak získal primárne umelecké vzdelanie".

Na záverečnom vysvedčení žiaka, ktorý úspešne absolvoval druhú časť prvého stupňa základného štúdia, sa uvedie doložka „Žiak získal nižšie sekundárne umelecké vzdelanie".

(2) Na vysvedčení sa uvádza klasifikácia z predmetov uvedených vo vzdelávacom programe príslušného odboru vzdelávania podľa príslušného ročníka, ktorý žiak navštevoval, a jeho celkové hodnotenie v príslušnom školskom roku.

(3) Žiakovi, ktorému sa na základe vykonanej komisionálnej skúšky povolil postup do vyššieho ročníka bez absolvovania predchádzajúceho ročníka, sa na vysvedčení uvedie „Žiakovi sa na základe komisionálnej skúšky povoľuje postup do ... ročníka ... stupňa za kladného vzdelania".

(4) Žiakovi, ktorého nebolo možné zo závažných dôvodov klasifikovať na konci školského roka ani v náhradnom termíne, sa na vysvedčení okrem údajov podľa odseku 2 uvedie doložka „Žiak nebol klasifikovaný a opakuje ročník".

(5) Odpis vysvedčenia sa vydá na žiadosť osoby, ktorej bolo vysvedčenie vydané, alebo na žiadosť jej zákonného zástupcu.

Odpis musí byť doslovným odpisom originálu listiny, pričom sa uvedú mená, priezviská a akademické tituly osôb. ktorých podpisy sú na ňom uvedené, s pripojením značky „v. r.". Odpis sa opatrí doložkou o jeho obsahovej zhode s originálom listiny, overí sa odtlačkom pečiatky školy a podpisom osoby, ktorá odpis vydala, s uvedením miesta a dátumu jeho vydania. O vydaní odpisu sa vykoná záznam v príslušnom triednom katalógu žiaka s uvedením dátumu a podpisu osoby, ktorá odpis vydala. Neskoršia zmena mena alebo priezviska žiaka sa na origináli listiny ani na jej odpise nevyznačuje.

Spôsob organizácie komisionálnej skúšky v základnej umeleckej škole

(1) Žiak školy sa klasifikuje na základe výsledkov komisionálnej skúšky.

a) ak vykoná záverečnú skúšku z hlavného predmetu podľa § 7 ods. l,

b) ak je zaradený do vyššieho ročníka na konci prvého polroka predchádzajúceho ročníka podľa § 6 ods. 2,

c) ak je žiak zaradený do vyššieho ročníka bez absolvovania predchádzajúceho ročníka.

d) ak vykoná opravné skúšky podľa § 10.

e) pri postupových skúškach z hlavného predmetu na zaradenie do rozšíreného štúdia.

f) ak žiak alebo jeho zákonný zástupca požiada o preskúšanie podľa § 9 ods. 3 a 4 alebo keď sa preskúšanie vykoná z podnetu riaditeľa školy podľa § 9 ods. 5.

(2) Komisia pre komisionálne skúšky (ďalej len ..komisia") má najmenej troch členov: tvoria ju odborníci pre príslušný predmet alebo umelecký odbor. Členov komisie a jej predsedu vymenúva riaditeľ školy.

(3) Komisia hodnotí podľa klasifikačnej stupnice uvedenej v § 8 ods. 1.

(4) Komisia rozhoduje nadpolovičnou väčšinou hlasov všetkých členov: pri rovnosti hlasov rozhoduje hlas predsedu.

(5) Komisia vyhotoví protokol o vykonaní komisionálnej skúšky, ktorý potvrdia svojimi podpismi všetci členovia komisie.

 

 8) personálne zabezpečenie

VÝTVARNÝ ODBOR

Mgr. František Mráz rš.
UMB B. Bystrica slovenský jazyk-výtvarná výchova

Mgr. art. Jana Bialová
VŠVU Bratislava výtvarné umenie-grafika


HUDOBNÝ ODBOR

Róbert Kobela zrš.
konzervatórium -hra na akordeón

Zuzana Kenyerešová DiS.art.
konzervatórium -hra na klavír

Mgr. Edita Balázsová
UMB B. Bystrica hudobná výchova-matematika

Mgr. Katarína Gášpárová
konzervatórium -hra na klavír, UMB B. Bystrica -hudobná výchova

Agnesa Tóthová DiS.art.
konzervatórium -hra na klavír

Peter Fehér
Stredná umelecká škola -hra na dychové nástroje

Angelika Bodorová
konzervatórium -hra na klavír

Gejza Jakab
konzervatórium -hra na akordeón

Mgr. Anton Oláh
UKF Nitra pedagogika-hudobná výchova, študuje súkr. konzervatórium -hra na klavír

Mgr. art. Patrik Kobela
konzervatórium -spev, AU B. Bystrica -spev

Erik Kovács DiS. art.
Stredná umelecká škola Košice -hra na gitaru

Mgr. Adrián Balog
UK Bratislava -hudobná výchova, študuje súkr. konzervatórium -hra na husle

Mgr. Katarína Švoňavská
konzervatórium -hra na klavír, UMB B. Bystrica -hudobná výchova

Alexander Bozó
študuje konzervatórium -hra na husle


TECHNICKO-ADMINISTRATÍVNY PERSONÁL

Mária Gulyášová -školníčka
Eva Lavičková -administratívny zamestnanec
Alžbeta Čániová -upratovačka
Peter Csaba -technik

 

9) materiálno-technické a priestorové podmienky

ZUŠ Fiľakovo sídli v dvoch budovách:

- budova A - 13 učební hudobného odboru, riaditeľňa, zborovňa, hygienické zariadenia a kotolňa

- budova B - 2 učebne a sklad výtvarného odboru, 1 učebňa pre výuku predmetu hudobná náuka, 2 učebne hudobného odboru, koncertná sála, hygienické zariadenia, kotolne

Priestory školy sa pravidelne počas prázdnin opravujú a maľujú. Budova však už má vyše 50 rokov, mnohé vonkajšie aj vnútorné múry sú vlhké. Bolo by potrebné postupne uskutočniť generálnu opravu týchto múrov.

Zriaďovateľ škole na tieto účely neposkytuje kapitálové finančné prostriedky, nakoľko škola je v originálnej zriaďovateľskej kompetencii mesta a nie v prenesenej kompetencii štátu.

Škola má v súčasnosti zabezpečené hudobné nástroje pre výuku hudobného odboru, pravidelne sa dopĺňajú nákupom nových /keyboardy, akordeóny, notový materiál a pod./

Odkedy škola pôsobí ako právny subjekt, pravidelne sa dopĺňa i IKT technika /počítače, tlačiarne, kopírky, digitálne fotoaparáty, videokamery/, ktoré sa následne využívajú vo výchovno-vzdelávacej činnosti v oboch odboroch, ktoré sú na škole zriadené.

Škola ja napojená na internet /4 počítače/.

V budúcnosti /podľa pridelených finančných prostriedkov od zriaďovateľa/ však bude ešte potrebné zriadiť počítačovú učebňu a nakúpiť primeraný softwér pre potreby HO a VO.

Významnou mierou k nákupu nových nástrojov a IKT techniky prispieva OZ “Mladý umelec”.

 

 10) podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri výchove a vzdelávaní

Za dodržiavanie predpisov BOZP zodpovedá zmluvný bezp. technik / Zoltán Anderko /, ktorý v spolupráci s vedením školy zodpovedá za dodržiavanie noriem BOZP, vedie agendu BOZP, organizuje školenia pre zamestnancov ZUŠ, má vypracovaný plán revízií a v spolupráci s vedením školy zabezpečuje odstraňovanie závad.

 

 11) vnútorný systém kontroly a hodnotenia detí a žiakov

Spôsob klasifikácie a hodnotenia

Klasifikačné stupne a celkové hodnotenie žiaka

(1) Prospech žiaka v jednotlivých predmetoch sa klasifikuje stupňami

a) 1. stupeň - výborný.

b) 2. stupeň - chválitebný.

c) 3. stupeň - uspokojivý.

d) 4. stupeň - neuspokojivý.

(2) Celkové hodnotenie žiaka na konci prvého polroka a druhého polroka sa vyjadruje stupňami

a) prospel s vyznamenaním.

b) prospel.

c) neprospel.

(3) Žiak prospel s vyznamenaním, ak je z hlavného predmetu klasifikovaný stupňom l - výborný, v žiadnom z povinných predmetov nie je klasifikovaný stupňom horším ako 2 - chválitebný a z povinných predmetov nemá horší priemerný prospech ako 1,5.

(4) Žiak prospel, ak ani v jednom z povinných predmetov nie je klasifikovaný stupňom neuspokojivý.

(5) Žiak neprospel, ak má aj po opravnej skúške z niektorého povinného predmetu stupeň 4 - neuspokojivý.

(6) Prípravné štúdium sa hodnotí slovne na tlačive schválenom ministerstvom školstva.

(7) Správanie žiaka sa osobitne neklasifikuje.

Postup pri klasifikácii a hodnotení

(1) Klasifikácia žiaka zo všetkých povinných vyučovacích predmetov a nepovinných vyučovacích predmetov (ďalej len .súhrnná klasifikácia") sa uskutočňuje na konci prvého polroka a druhého polroka príslušného školského roka.
(2) Celkové hodnotenie žiaka vychádza z výsledkov súhrnnej klasifikácie.
(3) Ak má žiak alebo zákonný zástupca žiaka pochybnosti o správnosti klasifikácie v jednotlivých predmetoch na konci prvého polroka alebo druhého polroka, môže do siedmich dní odo dňa. keď bolo žiakovi vydané vysvedčenie, požiadať riaditeľa školy o preskúšanie. Ak príslušný predmet vyučuje riaditeľ školy, môže žiak alebo zákonný zástupca žiaka požiadať o preskúšanie zriaďovateľa školy. Preskúšať žiaka nemožno, ak bol v klasifikačnom období z vyučovacieho predmetu klasifikovaný na základe komisionálnej skúšky.
(4) Preskúšanie sa uskutoční najneskôr do desiatich pracovných dní od doručenia žiadosti o preskúšanie. Ak sa žiak bez závažných dôvodov nedostaví na preskúšanie v určenom termíne, nemožno ho preskúšať. Výsledok preskúšania, ktorý je konečný, oznámi riaditeľ školy písomne žiakovi alebo zákonnému zástupcovi žiaka do troch pracovných dní od určeného termínu preskúšania.
(5) Riaditeľ školy môže nariadiť okamžité preskúšanie, ak zisti, že učiteľ porušil pravidlá klasifikácie a hodnotenia. Preskúšanie sa uskutoční do troch dní.
(6) Žiaci prípravného štúdia sa neklasifikujú, ich štúdium je prípravou na prijatie na základné štúdium.
(7) O prospechu a správaní žiaka Informuje jeho zákonného zásLupcu triedny učiteľ alebo riaditeľ školy.

Opravné skúšky
(1) Žiak, ktorý je na konci druhého polroka klasifikovaný z niektorého predmetu okrem hlavného predmetu stupňom neuspokojivý, môže vykonať opravnú skúšku.
(2) Opravné skúšky sa konajú posledný týždeň letných prázdnin. Termín skúšky určuje riaditeľ školy. Ak sa žiak zo závažných dôvodov nedostaví na opravnú skúšku, riaditeľ školy mu umožní vykonať opravnú skúšku najneskôr do 15. septembra. Do toho času žiak navštevuje podmienečne najbližší vyšší ročník.

12) Vnútorný systém kontroly a hodnotenia zamestnancov školy

Cieľ kontroly:
- získať prehľad o odbornej a metodickej pripravenosti učiteľov
- zabezpečiť plynulý chod vyučovania, dodržiavanie pracovnej disciplíny
- získať prehľad o úrovni výchovno - vzdelávacieho procesu
- sledovať odstránenie nedostatkov vo výchovno - vzdelávacej činnosti z predchádzajúceho
školského roka
- získať prehľad o objektívnosti hodnotenia a klasifikácie žiakov jednotlivými učiteľmi, s cieľom
zabezpečiť zjednocovanie kritérii pri klasifikácii
- sledovať evidenciu o klasifikácii žiakov v zmysle Metodických pokynov na hodnotenie a klasifikáciu
- sledovať efektívne využívanie finančných prostriedkov

Formy, metódy a spôsob kontroly:
a) Priama hospitačná činnosť, v ktorej riaditeľ a zástupca riaditeľa v spoluupráci s vedúcimi PK budú sledovať:
- dodržiavanie didaktických zásad, s osobitným zameraním na talentovaných žiakov
- plnenie učebných osnov a metodických pokynov
- využívanie učebných pomôcok a didaktickej techniky
- dodržiavanie zásad klasifikácie žiakov, najmä u začínajúcich učiteľov
- dodržiavanie psychohygienických zásad vo výchovno - vzdelávacej činnosti
- plnenie plánu práce školy, plánov PK
- dodržiavanie bezpečnostných predpisov na vyučovacích hodinách
b) Pozorovanie, individuálny rozhovor s učiteľom, hospitácie
c) Previerky zamerané na plnenie učebných osnov a individuálnych učebných plánov
d) Hodnotenie verejných vystúpení žiakov HO, výsledky výtvarných súťaží žiakov VO
e) Spolupráca PK, kontrola dodržania časového plánu plnenia úloh, zovšeobecňovanie dobrých
skúseností z výchovno - vzdelávacej práce
f) Sledovanie dodržiavania vnútorného pracovného a školského poriadku, záväzného pre pedagogických zamestnancov a žiakov školy
g) Sledovanie a kontrola dokumentácie školy
- triedne knihy
- osobné karty žiakov
- triedne výkazy
- záznamy o vedení mimoškolskej činnosti žiakov a učiteľov
- plnenie BOZ, PO, CO, plnenie plánu revízií, plánu školení, vedenie Zápisníkov BOZP
- správna evidencia inventáru školy
h) Kontrola práce triednych učiteľov
- správne a včasné vedenie triednej agendy
- spolupráca s rodičmi
- spolupráca s PK a Umeleckou radou školy
- dodržiavanie rozvrhu hodín

Kritéria hodnotenia pedagogických zamestnancov školy:
- uvádzajúci učiteľ - kvalita zaškolenia nového pg zamestnanca
- príprava žiakov na prijímacie skúšky na ďalšie štúdium a prijatie na štúdium
- organizovanie - pomoc pri organizovaní súťaží
- príprava žiakov na súťaže a mimoškolské vystúpenia
- výsledky v súťažiach (okresné, celoslovenské, medzinárodné)
- výsledky žiakov v mimoškolských vystúpeniach, účasť na iných podujatiach (výstavy, vystúpenia)
- správcovstvo kabinetov (hmotná zodpovednosť, nákup, výpožičky)
- skvalitnenie výchovno-vzdelávacieho procesu
- schopnosť využívania IKT, školenia a kurzy, schopnosť využívania IKT vo výchovno-vyučovacom
procese
- zvyšovanie si kvalifikácie, kariérny rast
- zhotovovanie učebných pomôcok
- získavanie sponzorských príspevkov, získavanie materiálneho zabezpečenia školy
- získavanie rodičov pre činnosť v škole
- aktívny prístup k zlepšovaniu školského prostredia
- práca v PK a vedenie PK
- ochota spolupráce s vedením školy
- publikačná činnosť s umeleckým zameraním
- vlastné umelecké vystúpenia pedagógov - (koncerty, výstavy)
- výsledky v rámci školskej a mimoškolskej aktivity
- výsledky v rámci iných organizácií a združení
- iné funkcie /ZO OZ, obč. združenie, členstvo v reg. PK,


13) požiadavky na kontinuálne vzdelávanie pedagogických a odborných zamestnancov
Vzhľadom na okolnosť, že ŠPÚ Bratislava ani KPÚ B. Bystrica už niekoľko rokov neponúkajú žiadne možnosti odborných školení, špecificky zameraných na problematiku výuky na ZUŠ, bude tento bod podrobne rozpracovaný po roku 2009, kedy majú byť vypracované nové UP pre ZUŠ a zrejme i podmienky kariérneho rastu pg zamestnancov ZUŠ podľa Zákona NR SR č. 317 z 24. júna 2009 o pedagogických zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov s platnosťou od 01. 11. 2009.

14) učebné osnovy
Učebné osnovy sú prílohou tohoto ŠkVP
- Hudobný odbor - nástroj klavír
- nástroj keyboard
- nástroj zobcová flauta
- nástroj akordeón
- nástroj husle
- nástroj gitara
- spev
- Výtvarný odbor

15) učebný plán
Povinný obsah vzdelania sa uvádza v platných učebných plánoch pre ZUŠ schválených MŠ SR č. CD-2009-27474/21375-1:911 s platnosťou od 1. septembra 2009 (primárne umelecké vzdelávanie) a UP MŠ SR dňa 22. 12. 2003 pod číslom 11 215/2003 s platnosťou od 1. septembra 2004, ktorý je záväzný pre všetky odbory v ostatných ročníkoch ZUŠ.

Vzhľadom na to, že vyučovanie na ZUŠ má predovšetkým v hudobnom odbore individuálnu formu, konkrétne učebné osnovy a plány pre jednotlivých žiakov je možné vyhotoviť až po diagnostikovaní ich skutočných zručností a miery talentu, čo po prijímacích skúškach nie je možné objektívne posúdiť.

Tento školský vzdelávací program je voľný, dlhodobý dokument, ktorý sa bude postupne dopĺňať a upravovať na základe prínosov, ktoré do výuky prinesie a po podrobnom rozbore v priebehu zavádzania ŠVP do praxe.

Školský vzdelávací program bol schválený na zasadnutí pedagogickej rady dňa 30. 08. 2013.